Dagritme
Ochtend
De kinderen worden gebracht. Wie voor 8.00 uur gebracht wordt mag zijn ontbijt bij mij opeten.
Ik neem de tijd voor overdracht en we nemen afscheid van mama en/of papa.
We gaan vrij spelen. De kinderen kunnen zelf kiezen of ze dit binnen of buiten doen. Goed spel en eigen inbreng in het spel is belangrijk voor een goede ontwikkeling.
Rond 9.30 uur gaan we aan tafel, eten ons fruit en drinken water of diksap. We zingen liedjes en ik lees een boekje voor. Soms maken we een knutsel, kleuren of spelen met klei. Dit is individueelte beslissen op basis van de leeftijd van het kind en wat ze zelf aangeven wat ze op dat moment willen doen.
Als het mooi weer is gaan we lekker in de tuin spelen of maken we een kleine wandeling. Is het geen mooi weer dan bedenken we met elkaar wat we gaan doen en waar de kinderen mee willen spelen. Regelmatig bied ik de kinderen ook aan om even binnen te dansen of te gymmen om de energie toch kwijt te kunnen.
Om 11.30 uur eten we gezamenlijk aan tafel onze boterham. Voor de maaltijd bid ik met de kinderen die hieraan behoefte hebben. Ik stimuleer zoveel mogelijk het gezonde broodbeleg. We drinken melk of water en eten altijd bruin brood. Met een verjaardag of andere feestdagen staan er pannenkoeken of patat op het menu.
Middag
Na het eten danken we en gaan de kinderen die nog slapen naar bed. De kinderen die niet slapen mogen kiezen wat ze willen doen. Soms willen ze ook even rusten en lekker even op de bank chillen.
Rond 15.00 uur als iedereen weer wakker is gaan we aan tafel voor een koekje en water of diksap. Soms zingen we nog een liedje of lees ik nog een verhaaltje voor. Dit is afhankelijk van wat de kinderen willen en hoe laat de eerste weer opgehaald worden.
De kinderen mogen weer vrij spelen binnen of buiten in de tuin.
Rond 16.45 uur gaan we weer aan tafel of picknicken gezellig in de tuin en eten een cracker met water of diksap. Kinderen die laat opgehaald worden mogen nog een boterham eten.
Geleidelijk aan gaat iedereen weer naar huis. Natuurlijk neem ik de tijd voor de overdracht. Zijn mij bijzondere dingen opgevallen dan kom ik daar later op de avond via mail of Whatsapp op terug. Niet alles is geschikt om te bespreken waar de kinderen aanwezig bij zijn. Kinderen met een schriftje krijgen elke dag een verslagje erin geschreven.
De dagindeling hangt ook af van wat de kinderen aangeven te willen doen. Vrij spelen is bij mij altijd de basis. Ik bekijk per moment en per dag waar de kinderen behoeftes aan hebben. Als ze leuk aan het spelen zijn, wie ben ik dan om iets anders te gaan doen? Waarom zou ik ze dan uit hun spel halen omdat ik iets voorbereid heb?
Is het erg als kinderen een hele dag zelf spelen? Nee, want spelen is leren en ontdekken! Ik beïnvloed het zo min mogelijk en grijp alleen in indien nodig. Ik vind het geweldig om kinderen te observeren en te zien hoe ze groeien en zich ontwikkelen.
Bij baby’s volg ik de dagritme van hun zelf en bespreek regelmatig veranderingen en/of aanpassingen met de ouders.